Raportul talie – şold

Tu ce tip de siluetă ai, silueta-măr sau silueta-pară? Raportul talie-şold este indicatorul care ne poate furniza răspunsul.

 

whrRaportul talie-şold (RTS) se calculează, după cum spune şi numele, împărţind circumferinţa abdominală (talia – A) la circumferinţa şoldurilor (B).

Formula nu face obiectul niciunui secret, şi este simplu de calculat.
Există totuşi şi calculatoare online (exemplu 1; exemplu 2) , care vă pot simplifica treaba.

Esenţial este, însă, să măsuraţi corect aceste perimetre. Şi şmecheria este că nu prea sunt indicii vizuale, iar măsurarea se face cumva diferit pentru bărbaţi şi femei (pentru că grăsimea se depune diferit la bărbaţi şi la femei).

Cum măsurăm?


Circumferinţa taliei (A, roşu) se măsoară în general (recomandarea OMS) la jumătatea distanţei dintre creasta iliacă superioară (osul şoldului, partea cea mai de sus a acestuia) şi rebordul costal (marginea de jos a coastelor).

Stomacul trebuie să fie relaxat (nu „trageţi” burta!) iar dvs. trebuie să staţi în picioare.

whr_b

 

Pentru o persoană suplă, talia corespunde diametrului minim, măsurat în plan orizontal, la câţiva cm deasupra buricului.

Pentru o persoană mai „plinuţă”, corespunde diametrului maxim, măsurat tot în plan orizontal, tot deasupra buricului.

 

whr_f

Circumferinţa şoldurilor (B, verde) se apreciază de regulă ca fiind circumferinţa maximă, datorată pe de o parte proeminenţelor osoase ale şoldului (vezi imagini), pe de altă parte proeminenţei feselor.

Semnificaţia raportului talie-şold


Ca să revenim la analogia grafică de la început, în funcţie de valori, avem persoanele cu siluetă de tip „măr” (raport supraunitar, mai multă grăsime pe abdomen decât pe şolduri) sau persoanele cu silueta de tip „pară” (raport subunitar, mai multă grăsime depusă pe şolduri decât pe abdomen).

  • Silueta de tip pară: este inestetică în principal, grăsimea depusă este destul de greu de „ars” dar nu comportă riscuri majore pentru sănătate;
  • Silueta de tip măr: asociază riscuri cardiovasculare crescute, fiind de obicei asociată cu hipertensiune, diabet, hiperinsulinemie, dislipidemie (hipercolesterolemie), şi este prezentă de obicei în cadrul unui sindrom complex, la care voi reveni ulterior, sindromul metabolic

Interpretarea rezultatelor

risc_ts

Fertilitatea
Există o serie de date care sugerează unele corelaţii între RTS şi fertilitate, creşterea cu 0,1 a RTS fiind asociată de unii autori cu diminuarea probabilităţii de concepţie cu 30%.

Se pare că femeile cu RTS cuprins între 0,70-0,79 sunt mai fertile şi au un nivel optim al estrogenului şi prezintă risc redus de diabet, boli cardiovasculare şi cancer ovarian.

Similar, se pare că bărbaţii cu RTS în jur de 0,9 prezintă fertilitate crescută în condiţiile unui risc scăzut de cancer de prostată sau cancer testicular.

 

obese1

Grăsimea de pe fund ajută creierul!
Copiii ale căror mame au avut un RTS mic cu siluetă de tip pară (depozite de grăsime pe şolduri) au înregistrat scoruri crescute pentru performanţa cognitivă.

Se pare că abundenţa grăsimii de pe şolduri (depozite de acizi graşi polinesaturaţi cu lanţ lung) este benefică şi importantă pentru maturarea creierului fetal.

Dieta şi RTS
Dieta bogată în fibre, fructe şi seminţe şi săracă în carbohidraţi (includ aici şi pâinea albă) pare să favorizeze un RTS optim (dieta mediteraneeană).

CITEŞTE ŞI:


 

indicele de masă corporală
raportul talie-înălţime
procentul de grăsime corporală
metabolismul bazal

Răzvan

Medic de familie. Ecografist. Realizator TV. Speaker. Blogger.
Am si eu niște păreri personale si vreau să le împart cu tine, dar am niste conditii: citeste-le, te rog! Dupa care, hai sa discutam: civilizat, te rog!
Verifica lista de servicii si, daca te pot ajuta, contacteaza-ma!

Curriculum vitae - Servicii - Contact

Toate articolele - pagina mea

Retele sociale:
TwitterFacebookLinkedInGoogle PlusYouTube

2 comentarii despre “Raportul talie – şold

Comentează articolul: