Totul despre LICOPEN

Am tot vorbit de câteva ori despre licopen – şi pentru că ieri chiar discutam cu cineva despre el, am zis sa trec la treabă şi să îl bag în seamă şi pe blog. Ce este licopenul?

Licopenul (rodopurpurina) este un pigment roşu-strălucitor, care se găseşte în organismul uman (ficat, ser, suprarenale, plămâni, prostată, colon, piele), şi face parte din familia carotenoizilor (pigmenţii care dau legumelor şi fructelor culoarea galbenă, roşie şi portocalie). Se găseşte din belşug în roşii (tomate), pepene roşu, grepfrut roz/roşu, struguri.

Licopenul se absoarbe cel mai bine ca urmare a procesării alimentelor (roşiilor) – biodisponibilitatea lui este mai mare de trei- cinci ori în cazul pastei/piureului de roşii după fierbere decât în cazul roșiilor crude. Mai mult, adăugarea uleiului de măsline îmbunătăţeşte suplimentar absorbţia acestuia.

Licopen: formula moleculară.  (c)Dr M. J. Winter

Licopen: formula moleculară.
(c) Dr M. J. Winter

Licopen: efecte

  • scade riscul de cancer prostatic la bărbat (info 1, 2, 3, )
  • previne diabetul zaharat (insuficient dovedit)
  • previne cancerul mamar, vezical, ovarian, pancreatic, pulmonar, colorectal (info – insuficiente dovezi)
  • scade afectarea pielii datorată expunerii la soare cu circa 30% (info)
  • previne riscul de boală cardiacă, accident vascular, infarct, boli de ochi, ateroscleroză, astm etc (info .  insuficiente dovezi)
  • previne îmbătrânirea pielii, aplicat local (info)
  • are efect antioxidant şi de prevenire a deteriorării ADNului (info)

 

Licopen: supradozare

Poate apare în special dacă se recurge la suplimente (peste 30mg), şi poate consta în dezechilibre ale sistemului imun, agravarea paradoxală a cancerului prostatic (info), reacţii de tip alergic, tulburări intestinale, modificarea culorii pielii (efect de clasă al carotenoizilor).

 

Cât mâncăm?

Doza de licopen recomandată (neoficial) este undeva în jurul a 10-15mg de licopen (pe care îl putemn obţine din o cană de suc de roşii sau o felie de pepene roşu). Giovanucci, unul dintre experţii care au studiat cel mai intens licopenul, recomandă aportul din surse naturale (roşii, pepene, grepfrut), deşi există şi suplimente alimentare îmbogăţite în licopen.

Cantitatea de licopen (în micrograme) din diferite surse naturale este furnizată în tabelul următor:

Licopen - cantitatea conţinută în alimente uzuale.

Licopen – cantitatea conţinută în alimente uzuale.

Răzvan

Medic de familie. Ecografist. Realizator TV. Speaker. Blogger.
Am si eu niște păreri personale si vreau să le împart cu tine, dar am niste conditii: citeste-le, te rog! Dupa care, hai sa discutam: civilizat, te rog!
Verifica lista de servicii si, daca te pot ajuta, contacteaza-ma!

Curriculum vitae - Servicii - Contact

Toate articolele - pagina mea

Retele sociale:
TwitterFacebookLinkedInGoogle PlusYouTube