Ce mănânci după infarct?

Infarctul este un incident neplăcut, din fericire destul de des tratabil în zilele noastre. Recuperarea de după infarct este dificilă, greoaie, şi se face cu paşi mici. Putem influenţa recuperarea prin dietă? Desigur!

Află în continuare ce mănânci după infarct – alimentele pe care trebuie să le introduci în dietă după externarea din spital pentru o recuperare mai uşoară.

 

1. Cereale integrale:

O gamă variată de cereale integrale îţi va asigura un aport crescut de fibre. Ce cereale? Păi am dat deja un exemplu de cereale pe care le consum eu, de exemplu, şi pe care le consider OK.

Poţi include orz, hrişcă, porumb, mei, ovăz, quinoa, orez (unii zic că cel brun sau cel sălbatic e mai bun – dar preţul este foarte mare) sau grău speltă.

Ovăzul şi orzul conţin, de exemplu, beta glucan, o fibră solubilă care scade colesterolul rău (LDL) şi implicit pe cel total.

Arabinoxilanul poate interveni în reglarea glicemiei şi sensibilităţii la insulină.

Psyllium (eu folosesc tărâţele) formează un gel în contact cu lichidele, care intervine asupra acizilor biliari şi scade grăsimile din sânge (colesterol total, colesterol rău, trigliceride).

Aportul crescut de fibre scade semnificativ riscul de deces în cazul infarctului (sursa)

 

2. Legume şi fructe

LegumeLegumele şi fructele asigură un aport crescut de potasiu, care ajută la scăderea tensiunii arteriale (contracarând efectele neplăcute ale sării).

În plus, fiecare porţie de legume sau fructe consumată într-o zi (în limita a 5 porţii) îţi scade riscul de a muri de inimă cu 4% (sursa). Deci, serveşti de 5 ori legume – scazi riscul cu 20%. Tare, nu?

Legumele şi fructele conţin fitonutrienţi (polifenoli, vitamină C, carotenoizi, antioxidanţi, flavonoide) care previn degradarea vaselor de sânge.

 

3. Grăsimile sănătoase

Există grăsimi sănătoase şi grăsimi nesănătoase. Pentru o inimă sănătoasă e bine să incluzi cât mai multe grăsimi sănătoase. Cum?

Evită: produsele de patiserie, cărnurile grase, prăjituri şi biscuiţi, prăjelile, mâncarea fast food şi procesată, grăsimile comerciale (ulei de palmier, cocos).

Avocado - fructul întregConsumă: grăsimi mononesaturate, acizi graşi polinesaturaţi cu lanţ lung (omega-3) – adică nucifere, avocado, ulei de peşte, ulei de măsline, ulei de rapiţă.

Astfel scazi colesterolul total pe seama colesterolului rău (LDL) şi ajungi la un nivel optim al colesterolului bun (HDL).

Păstrează un nivel redus al carbohidraţilor în dietă şi redu consumul de grăsimi şi proteine animale pentru un risc mai mic de deces după infarct (sursă).

 

4. Redu consumul de alcool

Consumul moderat de vin (sub 500mL/zi) reduce riscul de deces cu 12-13% comparativ cu cei care nu consumă deloc alcool (sursa).

Mecanismele de protecţie privesc, se pare, un mai bun control al colesterolului (creşterea colesterolului „bun”), îmbunătăţirea sensibilităţii la insulină, scăderea inflamaţiei şi scăderea frecvenţei cheagurilor de sânge.

Vinul (în special cel roşu) conţine fitonutrienţi benefici (flavonoizi, taninuri) care fac bine la inimă. Atenţie, însă: dacă nu eşti consumator de vin, nu te apuca de băut imediat după infarct!

 

5. Redu consumul de sare!

Am povestit deja despre sare; reamintesc doar că trei sferturi din sarea pe care o mâncăm provine de obicei din mâncărurile procesate.

Dieta fără sare are numeroase indicaţii

Dieta fără sare are numeroase indicaţii

Consumă alimentele sărace în sodiu (sub 120mg la 100g) şi evită pe cele bogate (peste 500mg/100g) astfel încât să nu depăşeşti 2,3g sodiu (6g sare) pe zi, din toate sursele.

 

Concret, ce mănânci după infarct?

Începe dimineaţa cu un mic dejun cu cereale integrale. Pregăteşte-ţi tu amestecul de cereale!

Pentru gustări, serveşte migdale sau fructe. Nu te feri de legume şi fructe proaspete când simţi nevoia de o gustare!

Fă-ţi sandvişuri din pâine integrală cu legume proaspete şi ton sau somon, sau consumă-le ca salate!

Pentru cină, împarte farfuria astfel:

  • un sfert de farfurie: proteine (carne slabă) şi/sau legume
  • jumătate de farfurie: legume sau fructe cât mai viu colorate, de culori diferite
  • un sfert – quinoa sau orez (sălbatic, dacă permite bugetul!)

 

Reţine:

  • Consumă fibre alimentare, omega-3, fructe, legume!

  • Evită carnea roşie / procesată, grăsimile trans şi sarea!

Răzvan

Medic de familie. Ecografist. Realizator TV. Speaker. Blogger.
Am si eu niște păreri personale si vreau să le împart cu tine, dar am niste conditii: citeste-le, te rog! Dupa care, hai sa discutam: civilizat, te rog!
Verifica lista de servicii si, daca te pot ajuta, contacteaza-ma!

Curriculum vitae - Servicii - Contact

Toate articolele - pagina mea

Retele sociale:
TwitterFacebookLinkedInGoogle PlusYouTube

2 comentarii despre “Ce mănânci după infarct?

Comentează articolul: