Mâncare gustoasă, fără sare în bucate!

Ştii deja că excesul de sodiu contribuie la creşterea tensiunii arteriale şi că în anumite situaţii este indicată o dietă fără sare. Renunţarea la sare, însă, poate fi dificilă: toată viaţa ai depins de sare, cum mai dai gust bucatelor? Ei bine, vestea bună este că se poate şi fără sare!

De ce folosim sarea?

În gastronomie, sarea are multiple întrebuinţări: ajută la conservarea alimentelor, îmbunătăţeşte aroma, reduce amăreala, echilibrează aromele dintr-un preparat etc.

Este însă sarea singura modalitate de a obţine aceste efecte? Nu prea: putem modifica gustul, cu siguranţă, şi fără sare!

 

Pătrunjel & coriandru

Diferenţe între pătrunjel şi coriandru

Pătrunjel vs coriandru

Ah… – vei spune.

Ei bine, DA: pătrunjelul sau coriandrul.

Îl găsim acum proaspăt fie cald, fie rece.

Îl putem congela noi înşine la sfârşitul toamnei, în pungi ţinute la congelator (pentru a avea din recolta proprie).

Dă o aromă proaspătă, un gust revigorant oricărui fel de mâncare: de la salate până la ciorbe, de la fripturi până la ouă.

Obţii o aromă mai intensă dacă nu este tocat foarte fin, când îl mesteci.

Sunt o excelentă sursă de vitamine, în special A şi K (vezi informaţii despre pătrunjel, coriandru) şi oligoelemente.

 

Ghimbirul

Ghimbir

Ghimbir

O aromă unică, exotică, picantă, puţin folosit în bucătăria autohtonă (şi dealtfel destul de greu de găsit, până nu demult), ghimbirul are un gust dulce-înţepător.

Completează foarte bine orice proteină (peşte, pui, porc, chiar şi vită) dar şi unele leguminoase (linte, fasole).

Se completează şi amestecă foarte bine cu usturoiul – şi ca gust, şi ca beneficii pentru sănătate.

Conţine gingeroli – compuşi antiinflamatori utili în special în artrite (1, 2, 3), dar şi în ulcerul cauzat de Helicobacter pylori (4).

Ghimbirul conţine antioxidanţi şi stimulează imunitatea (5).

Informaţii nutriţionale

 

Busuiocul

Busuioc

Busuioc

Busuiocul desăvârşeşte perfect gustul roşiilor şi al brânzei (da, Insalata Capresi sau salata de Capri).

La fel de bine, condimentează plăcut legumele sotate sau la grătar, precum şi carnea (peşte, porc, vită) la grătar.

Cel mai gustos este proaspăt; se poate folosi şi ca pesto (tocat, amestecat cu ulei de măsline, caju sau seminţe de pin, parmezan, zeamă de lămâie, usturoi etc) – vezi şi reţeta lui Jamie Oliver (nu uita că nu ar trebui să foloseşti sare).

Este bogat în vitamina A şi K, dar şi în folat, omega-3 şi oligoelemente şi flavonoide cu caracter antioxidant.

Dacă îl foloseşti la mâncare, se adaugă în ultima clipă, după ce ai luat mâncarea de pe foc, pentru a nu-şi pierde aroma!

Informaţii nutriţionale

 

Rozmarin

Rozmarin

Rozmarin

O plantă cu o aromă lemnoasă, extrem de delicios în special în sosuri, soteuri, alături de ulei şi usturoi.

Îl păstrezi timp îndelungat dacă pui crenguţa de rozmarin într-o pungă de plastic pe care o ţii la rece în frigider.

Tradiţional, e bun pentru stimularea digestiei şi contra arsurilor la stomac.

Nutriţional, conţine mult retinol (vitamina A), folat (B9) şi oligoelemente (Ca, Mg, P, K).

 

Menta

Mentă

Mentă

Bogată în omega-3, retinol, folat, calciu, magneziu, fosfor, potasiu, menta completează bine sosul tomat pentru paste, cuş-cuş, quinoa – aduce fix prospeţimea de care ai nevoie ca gust!

Poţi avea mentă tot timpul anului dacă o creşti în ghiveci – nu e dificil de crescut.

Info nutriţionale

 

Scorţişoara

Scorţişoara

Scorţişoara

De obicei folosită ca îndulcitor sau substitut pentru zahăr, poate fi folosită pentru a obţine un condiment dulce-picant: amestecă 1 lingură de scorţişoară cu 1-2 linguri de boia iute sau ardei iute măcinat şi cu 1 lingură de cacao – condimentează cu amestecul obţinut pieptul de pui (ajunge de 4-6 piepţi de mărime medie).

Uleiurile esenţiale din scorţişoară au efect antiinflamator şi antibacterian, favorizează digestia, previn creşterea glicemiei (evacuează stomacul mai rapid, nepermiţând absorbţia unor zaharuri) şi sunt, se pare, utile şi în sindromul premenstrual.

Informaţii nutriţionale

 

Gremolata

Gremolata

Gremolata

Condiment italienesc, gremolata se prepară simplu.

Toacă mărunt şi amestecă într-un borcănel (care se va ţine la rece) următoarele:

  • coaja de la o lămâie (să fie bio, şi rasă mărunt)
  • pătrunjel proaspăt tocat (o legătură)
  • 2-3 căţei de usturoi

Merge poeste cărnuri, soteuri, cu pâine prăjită sau chiar în salate.

 

Alte arme secrete

Vinul, oţetul, zeama de lămâie, muştarul, ardeiul iute nu mai este nevoie să le menţionez, nu? 🙂

 

20px_Pont  Într-o tigaie antiaderentă pune un pic de ulei extravirgin de măsline, căţiva ardei iuţi uscaţi şi mărunţiţi (chilli măcinat), usturoi tocat măricel , un praf de piper. Încinge uşor cu focul la minim tigaia, până când usturoiul devine auriu. Blend-uieşte (sau taie fin în robotul de bucătărie), dă la borcănel şi păstrează în frigider: poţi înviora şi condimenta orice cu amestecul ăsta, inclusiv salate, orez, paste sau fripturi!

Răzvan

Medic de familie. Ecografist. Realizator TV. Speaker. Blogger.
Am si eu niște păreri personale si vreau să le împart cu tine, dar am niste conditii: citeste-le, te rog! Dupa care, hai sa discutam: civilizat, te rog!
Verifica lista de servicii si, daca te pot ajuta, contacteaza-ma!

Curriculum vitae - Servicii - Contact

Toate articolele - pagina mea

Retele sociale:
TwitterFacebookLinkedInGoogle PlusYouTube

2 comentarii despre “Mâncare gustoasă, fără sare în bucate!

  • vconstantinv

    on

    Imi place ghimbirul dar, din pacate, dupa plasa pe care am luat-o nu mai am curajul sa cumpar. Ultima oara am cumparat un ghimbir vechi; poate de aceea era la pret redus 🙁 . La exterior parea normal dar miezul era schimbat la culoare, un marou inchis, aproape de brun.

    Nu-mi dau seama de ce dar la frunzele de coriandru nu am indentificat nicio aroma; am fost dezamagit pentru ca am vazut multi bucatari care le foloseau.

    • Eu întotdeauna cumpăr „pe gustate” şi „pe mirosite”, şi nu există loc de „ţepe” 🙂

      Eu nu percep gust şi aromă la verdeţurile de supermarket mai niciodată; de încercat piaţa!

Comentează articolul: