Înscrierea la medicul de familie

Vreau, nu vreau – trebuie să răspund destul de des la nişte întrebări standard, fin’că dacă vine vorba de lege, şi cele mai simple chestiuni par complicate în CoCa (dacă nu ştiai, ăsta-i numele de alint pentru Contractul Cadru pentru asigurarea asistenţei medicale, o poliloghie de lege care se actualizează / schimbă periodic – vezi aici CoCa 2016-2017). Între cele mai frecvente întrebări, „ce acte sunt necesare pentru înscrierea la medicul de familie?”.

Înainte de asta, însă, tre’ să fac o precizare: una-i să fii înscris la medicul de familie (adicătelea, să alegi un medic de familie, să îl cunoşti, să bateţi palma şi să colaboraţi), şi alta este statutul de asigurat (asta din urmă fiind o chestie care priveşte strict relaţia dintre tine şi casa de asigurări aleasă de tine). E vorba, dacă vrei, de un triunghi amoros între tine, medicul de familie şi casa de asigurări.

(!) Reţine: felul în care decurge relaţia dintre tine şi casa de asigurări influenţează ce poate face pentru tine medicul de familie!

Art. 11 din poliloghia mai sus menţionată (link direct, pagina 3 din PDF) stipulează „secretul” actelor necesare înscrierii la un medic de familie nou:

Înscrierea / înscrierea prin transfer pe lista unui medic de familie se face pe baza cererii de înscriere / cererii de înscriere prin transfer şi a cardului naţional de asigurări sociale de sănătate.

Atât. Nimic mai mult. Nicio negație, nicio „ieșire de pe listă” sau alte bazaconii. Iar cererea respectivă o găsești, de obicei, la cabinetul medicului de familie. Sau o poți descărca, tipări și completa de aici:

Mai departe, medicul de familie nou ales trimite un răvaș medicului de familie anterior (dacă există) prin care solicită scoaterea ta de pe lista ex-ului și transmiterea copiei fișei tale:

Pentru situaţiile de înscriere prin transfer, medicul de familie primitor are obligaţia să anunţe în scris (prin poştă, e-mail, fax), în maximum 15 zile lucrătoare, medicul de familie de la care a plecat persoana. Medicul de familie de la care pleacă persoana are obligaţia să transmită fişa medicală în copie certificată prin semnătură şi parafă că este conform cu originalul, prin poştă, e-mail, fax/prin asigurat, medicului primitor, în termen de 15 zile lucrătoare de la solicitare. Cabinetul medical de la care pleacă persoana păstrează originalul fişei medicale, conform prevederilor legale în vigoare.

Legiuitorul a fost însă căscat, pentru că:

  • de multe ori, tu poți să n-ai habar care e adresa / emailul / numărul de telefon / faxul medicului de familie de dinainte: poate nu te-a interesat, poate n-ai avut o comunicare eficientă cu „fostul”, poate „ex-ul” n-a vrut să fie ușor de găsit șamd.
  • nu a prevăzut sancțiuni nici pentru medicul la care vii, nici pentru medicul de la care pleci: eu pot bine mersi să „uit” să trimit înștiințare la „ex”, așa cum și „ex-ul” poate bine-mersi să uite să trimită copia fișei.

Recomandarea mea: e în interesul tău ca medicul de familie să deţină informaţii cât mai complete: ajută-l să le obţină! Astfel, ce poţi face tu:

  • află datele de contact ale medicului de familie anterior
  • adu la cabinet toate documentele medicale pe care le deţii
  • păstrează o arhiva cu actele tale medicale: nu e greu să le scanezi salvezi pe un stick USB (mai ales că de multe ori le primeşti direct în format electronic)
  • recuperează istoricul tău de vaccinări (de la pediatru, medicul de familie anterior, școală / liceu / facultate – unde anual duceai la cabinet/înscriere un aviz epidemiologic cu istoricul de vaccinări!)

În ce privește statutul tău de asigurat… Verifică dacă totul e ok AICI și, dacă nu apari asigurat/ă, dă repede o fugă la casa de asigurări de care aparții: ei îți vor explica exact ce ai de făcut ca să fie totul în regulă. Medicul de familie nu te poate ajuta, nu-i treaba lui, și nu e felia lui de birocrație: are multe altele cu care să fie la curent! Zic să rezolvi „repede”, fin’că dacă nu rezolvi azi, când eşti în plină stare de sănătate, s-ar putea să îţi fie mult mai greu să alergi după acte când vei fi bolnav(ă). Iar medicul de familie, dacă nu eşti asigurat(ă), mare lucru nu poate face pentru tine: vei plăti şi consultaţia, vei plăti medicamentele, vei plăti analizele şamd. Pentru că dacă nu eşti asigurat(ă) NU ai dreptul la trimitere, nici la „compensate” și, în cele mai multe cazuri, nici la „medical”… Câte ceva despre modul în care poți face dovada calității de asigurat, afli dintr-un material mai vechi, disponibil aici.

NB: actele necesare pentru înscrierea la un medic de familie sau transferul de la medicul de familie anterior la un nou medic de familie sunt prevăzute în contractul cadru pentru asigurări de sănătate. Prin urmare, poate suferi schimbări odată cu schimbarea acestuia. Materialul este actual la data publicării şi reflectă contractul cadru în vigoare în anii 2016-2017.

Răzvan

Medic de familie. Ecografist. Realizator TV. Speaker. Blogger.
Am si eu niște păreri personale si vreau să le împart cu tine, dar am niste conditii: citeste-le, te rog! Dupa care, hai sa discutam: civilizat, te rog!
Verifica lista de servicii si, daca te pot ajuta, contacteaza-ma!

Curriculum vitae - Servicii - Contact

Toate articolele - pagina mea

Retele sociale:
TwitterFacebookLinkedInGoogle PlusYouTube

Un comentariu despre “Înscrierea la medicul de familie

Comentează articolul: