Tabel: oligoelemente şi macroelemente

 Lista completă a oligoelementelor şi macroelementelor importante pentru sănătatea umană.

NUTRIENTSURSE ALIMENTAREDZR / RecomandăriROL(URI) / BENEFICII DOZA MAXIMĂ:EXCESUL PROVOACĂ:DEFICITUL PROVOACĂ:
Calciulactate, tofu, sardine, somon, frunze verzi (broccoli, kale)1-3 ani: 700 mg/zi
4-8 ani: 1.000 mg/zi
9-18 ani: 1.300 mg/zi
19-50 ani: 1.000 mg/ziF>51 / B>71: 1.200 mg/zi
– sănătatea oaselor şi danturii- reglează activitatea musculară, coagularea, transmiterea nervoasă, tensiunea arterială- intervine în sinteza de hormoni19-50 ani: 2.500mg/zi

>51 ani: 2.000mg/zi

Poate da cancer prostatic, pietre la rinichiConstipaţie, deranjament stomacal, scăderea apetitului, greaţă/vărsături.Aritmie/deces.Boli ale oaselor şi danturii (osteo: -penie, -malacie, -poroză, -necroză); fracturi; crampe musculare, tetanie; artrită; oboseală; aritmii.
Clorsare (clorură de sodiu), sos de soia, alimente procesate19-50 ani: 2.300 mg/zi
50-70 ani: 2.000 mg/zi
>70 ani: 1.800 mg/zi
– reglează lichidele din corp- esenţial pentru sucul gastric / digestie3.600mg/ziDezechilibre hidroelectrolitice, modificarea echilibrului acido-bazic, retenţia apei, creşterea tensiunii.Scăderea poftei de mâncare, slăbiciune musculară, letargie, deshidratare, alcaloză
CromCarne, pui, peşte, ficat, unele cereale, nucifere, brânzeturi, drojdie de bere,B (31-50 ani): 35 mg/zi
B (>51 ani): 30 mg/zi
F (31-50 ani): 25 mg/zi
F (>51 ani): 20 mg/zi
– îmbunătăţeşte activitatea insulinei- reglează glicemia & toleranţa la glucoză- necesar pentru eliberarea energiei din glucozăn/aPractic greu de atins. Alterarea eficacităţii insulinei în cantităţi mari; insuficienţă hepatică şi renală.Posibila alterare a toleranţei la glucoză şi rezistenţă la insulină. Diabet.Creşterea colesterolului rău (LDL), scăderea colesterolulu bun (HDL), hipertensiune
Cupruficat & organe, crustacee, nuci, cereale, fasole, prune900 mg/zi– metabolismul fierului,- formarea globulelor roşii şi a oaselor10.000 mg/ziBoala Wilson, intoxicaţie cu cupru.Anemie, sindrom Menkes
Fiercarne roşie, pui, ou, fructe, frunze verziB: 8 mg/zi
F (19-50 ani): 18 mg/zi
F (> 51 ani): 8 mg/zi
– transportul oxigenului în sânge (Hb) şi muşchi (mioglobină)- sinteze aa, colagen, NT, hormoni45 mg/ziHemocromatoză, ciroză, diabet zaharat, pigmentarea pieliiAnemie, slăbiciune, oboseală, scăderea performanţelor, deficit cognitiv, glosită.
Fluoruriapa fluorinată, pastă de dinţi, fructe de mare & peşte, ceaiB: 4 mg/zi
F: 3 mg/zi
– sănătatea oaselor şi danturii;- prevenirea cariilor10mg/ziFluoroză, pigmentarea şi erodarea danturii,Predispoziţie la carii;Posibil osteoporoză
Fosforlactate, carne, peşte, pui, ou, ficat, fasole verde, cartof, broccoli, alune de pădure700 mg/zi– sănătatea oaselor şi danturii- intră în structura ADN, ARN, FL- conversia mâncării în energie<70 ani: 4.000 mg/zi

>70 ani: 3.000 mg/zi

Hiperfosfatemie; dezechilibre electroliţi; fragilitate osoasă (extrage calciul), calcificări anormale (plămâni, inimă, muşchi etc)Distrugerea oaselor, osteomalacie, fracturi, slăbiciune, dureri, anemie, oboseală, risc crescut de infecţii.
Iodsare iodată, lactate, legume cu frunze verzi (spanac)150 mg/zi– vital pentru hormonii tiroidieni (temperatura corpului, SN, muşchi, reproducere)1.100 mg/ziHipo-/Hiper-tiroidismGuşă, cretinism, încetinirea creşterii şi retard
Magneziulegume verzi (spanac, broccoli), caju, seminţe floarea soarelui, halibut, lapteB (19-30 ani): 400 mg/zi
B (>31 ani): 420 mg/zi
F (19-30 ani): 310 mg/zi
F (>31 ani): 320 mg/zi
– contracţia musculară, coagulare, reglarea tensiunii (+calciu) şi glicemiei (sensibilitatea la insulină)- sănătatea oaselor şi danturii350 mg/zi*

* numai pt suplimente; fără limită pt surse nat.

Aritmii, scăderea tensiunii, confuzie, probleme respiratorii, comă, deces;Oboseală, slăbiciune, scăderea poftei de mâncare, greaţă, vărsături, amorţeli, crampe musculare, aritmii, boli CV.Poate apare la tratament IPP
Mangannucifere, legume, cereale integrale, ceaiuriB: 2,3 mg/zi
F: 1,8 mg/zi
– formarea oaselor- metabolism aa, colesterol, C; sinteze de enzime11 mg/ziSimptome neurologice similare bolii Parkinson şi/sau Wilson(discutabil)
Molibdenlegume, nucifere, lactate, cereale45 mg/zi– intră în structura enzimelor- important pentru nou-născuţi2.000 mg/ziTahicardie, durere de cap, greaţă
Nichelfasole, linte, nucifere, cerealen/a– structura ADN, ARN, proteine, enzime, sinteza prolactinei1.0 mg/ziIntoxicaţii, alergii, cancer (inhalat – în fum de ţigară, poluare industrială, gaz eşapament).Sunt insuficient cunoscute funcţiile şi consecinţele deficitului de nichel.
Potasiucarne, lactate, legume, fructe, cereale2.000 mg/zi– reglează lichidele din corp- menţinerea frecvenţei inimii şi transmiterea nervoasă- contracţie musculară- reglarea tensiuniin/aAritmii, deces (în suplimente).Este influenţat de unele diuretice (medicamente pentru tensiune).Crampe, slăbiciune musculară, constipaţie, balonare, dureri abdominale, paralizii musculare, aritmii care pot fi letale.
SeleniuCarne, organe, fructe de mare, legume, cereale55 mg/zi– antioxidant; reglează activitatea hormonilor tiroidieni400 mg/ziCăderea părului, unghii anormale, greaţă, dermatită, neuropatie perifericăBoala Keshan (cardiomiopatie virală), slăbiciune musculară
Sodiusare, sos soia, alimente procesate (conservanţi), legume, verdeţuri19-50 ani: 1.500 mg/zi
51-70 ani: 1.300 mg/zi
>71 ani: 1.200 mg/zi
– reglează lichidele din organism- transmitere nervoasă, contracţie musculară- reglarea tensiunii arteriale2.300 mg/ziEdem, retenţie de apă (ascită, ciroză, insuficienţă cardiacă congestivă), hipertensiuneDeshidratare, slăbiciune, apatie, crampe musculare, confuzie, greaţă
VanadiuCiuperci, crustacee, piper, pătrunjel, mărar, bere, vinn/a– poate interveni în creşterea osoasă- poate scade glicemia şi regla sensibilitatea la insulină1,8 mg/ziCrampe abdominale, diaree, greaţă/vărsături, balonare, anemie, neutropenie, hipoglicemie(discutabil)
Zincfructe de mare, stridii, carne roşie, lactate, cereale, nuciB: 11 mg/zi
F: 8 mg/zi
– participă la sinteza enzimelor, proteinelor, celulelor noi- important pentru imunitate, gust, miros, cicatrizare40 mg/ziMicrocitoza globulelor roşii, neutropenie, scăderea imunităţiiScăderea apetitului, încetinirea creşterii, diaree, căderea părului, impotenţă / hipogonadism, cicatrizare greoaie.

Abrevieri:
aa – aminoacizi; Ac – anticorpi; AG – acizi graşi; AN – acizi nucleici; B – bărbaţi; C – carbohidraţi ; CoA – coenzima A; DZR – doza zilnică recomandată; F
– femei; FL – fosfolipid(e); Hb – hemoglobină; IPP – inhibitori de pompă de protoni (medicamente; ex: Omeran, Omeprazol, Nexium); L – lipide; n/a –
indisponibil / necunoscut; NT – neurotransmiţător(i); P – proteine ; PO – per os (administrare orală); SN – sistem nervos;

Articol original: Mineralele din hrană: oligoelemente & macroelemente
PDF-icon

Răzvan

Medic de familie. Ecografist. Realizator TV. Speaker. Blogger.
Am si eu niște păreri personale si vreau să le împart cu tine, dar am niste conditii: citeste-le, te rog! Dupa care, hai sa discutam: civilizat, te rog!
Verifica lista de servicii si, daca te pot ajuta, contacteaza-ma!

Curriculum vitae - Servicii - Contact

Toate articolele - pagina mea

Retele sociale:
TwitterFacebookLinkedInGoogle PlusYouTube

Comentează articolul: